Sunday 28 July 2013

3 MAKANAN TRADISI SARAWAK

4.Manok Pansuh

Ayam (paling sedap ayam kampung) yang dimasak di dalam buluh ini amat popular di kalangan kaum Iban dan Bidayuh. Buluh yang digunakan untuk memasak ayam tersebut memberikan satu rasa yang tersendiri kepada makanan tersebut. Selain ramuan-ramuan seperti bawang putih, bawang merah, cili, daun ubi dan bahan sampingan lain menambahkan lagi keenakan manok pansuh.

5.Linut

Sejenis makanan asli bagi kaum Melanau. Ianya diperbuat daripada sagu mentah yang berasal dari pohon sagu. Cara pembuatan linut mudah namun memerlukan teknik yang betul agar adunan linut tidak keras.
Bahan-bahan untuk membuat linut ialah sagu mentah dan air panas. Cara-cara membuatnya adalah dengan menjiruskan air panas secara perlahan-lahan ke dalam besen yang diisi sagu mentah. Jirusan air dan gaulan yang pantas perlu dilakukan dengan serentak agar adunan tersebut labih sempurna.
Linut biasanya dimakan bersama sambal yang diperbuat daripada belacan. Sayur-sayuran seperti terung iban, midin (daun pakis) dan sayur labu adalah makanan sampingan yang biasanya dihidang bagi melengkapi hidangan linut.

6.Tumpik Lemantak


Juga merupakan makanan tradisional kaum Melanau yang diperbuat daripada sagu (lemantak) yang dicampur dengan kelapa parut dan dicicah dengan gula apong. Makan panas-panas tengah hujan sedap ni.

1 comment:

  1. is there any specific place that i could find these food near samarahan or kuching? i would like to do some research about it.

    ReplyDelete